Na-zomeren 2 - Reisverslag uit Autun, Frankrijk van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu Na-zomeren 2 - Reisverslag uit Autun, Frankrijk van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu

Na-zomeren 2

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Francien en Marcel

30 Augustus 2014 | Frankrijk, Autun

Het is even inslingeren maar de slag van het camperleven heb je zo weer te pakken. We rijden eerst naar Duitsland Oberwesel en leggen daar een bridge met Wilfri en Marian. We nemen ons geringe verlies en zetten het weg met de duidelijke bridgeterm: het lag aan het zitsel. Een nachtje en dan gaan we toch naar het zuiden. Aangezien onze plannen nog helemaal niet zeker zijn gaan we via de oostroute naar het zuiden. Moeten we zo nodig in Bordeaux aan de fietsroute beginnen? We rijden nog een dag en komen uit ten zuiden van Dijon. Daar loopt een werkelijk prachtige fietsroute langs het Canal de Bourgogne. We pakken de fietsen uit en het echte genieten kan beginnen, Ik zei jullie al dat als we wat leuks tegen zouden komen dat we daar dan niet voor weg zouden lopen. Het weer is echt nazomers en we leven constant buiten.
Het canal de Bourgogne is lekker te bfietsen langs het jaagpad, geen auto gezien. Alleen hadden we niet gerekend op een gering winkelbestand en onze voorraad is niet dermate groot dat we er een week van kunnen leven. We moeten toch wat en dan zien we onderweg bij een sluiswachterhuis een bordje met groenten uit eigen tuin. Daar stoppen we. De sluiswachter gaat met de giek naar zijn tuintje en ik mag aanwijzen wat ik hebben wil. Wortels en courgettes worden het. Vervolgens gaat de goeie man met de bos wortels naar het Canal en slingert de modder er van af. Ziezo, de buit is binnen.
Een bakker is ook op geen 10 kilometer te vinden en laat er nu ’s morgens bij een huis in de buurt een wagentje aan komen die brood bezorgt bij een bejaarde bewoner. Marcel rent nog in pyjama naar de auto toe en scoort een lekker stokbrood. De volgende morgen loeren we uit het raam of het weer gaat lukken. Nu moet je niet denken dat die bakker spontaan even langs onze camper komt dus hetzelfde ritueel speelt zich weer af. Geen lege maag dus.
De eerste dag fietsen we 50 kilometer richting Dijon en vrijdag de andere kant op. Heel veel sluizen en dan verdwijnt het Canal de Bourgogne in de berg en wij moeten er over heen fietsen. Langs het fietspad zien we rond gemetselde bouwwerken en dat blijken de luchtkokers van het Canal te zijn. Na ruim 3 kilometer komt het Canal weer uit de berg tevoorschijn. We staan versteld van het bouwwerk er omheen. De camperplek in Vandenesse en Auxois ligt aan het Canal en we genieten van de boten die aan komen leggen. Het brengt zo waar wat leven in het zo rustieke dorp met zijn klingelende kerkklokje. Overigens slaat die klok bij ieder uur tweemaal het aantal uren. Snappen jullie dat? Wij nog niet en zo blijft er wat te denken over.

• 30 Augustus 2014 - 14:14

Martien:

Dat van die klokken snap ik wel. Vroeger hadden de mensen geen polshorloge en was men soms bij de eerste keer slaan de tel kwijt, omdat je niet goed had opgelet. Bij de tweede keer kon je je concentreren en goed tellen. Wat je ook kunt doen is twee keer goed tellen, de resultaten optellen en dan delen door twee, maar dat is alleen voor gevorderden.

• 30 Augustus 2014 - 16:23

Ton:

Nu nog een slager en een melkboer en je hebt alles weer, zal niet meevallen !
    Ik zou maar daar blijven, het is hier weer vol op aan het regenen (30-8, 16.15 uur).

groet Ton en Hannie.

• 31 Augustus 2014 - 14:46

Ilma:

Zit er in het kanaal vis? Dan maar geen vlees.Geniet van mooi weer, hier is het wisselvallig.
    Groetjes,
    Ilma

• 31 Augustus 2014 - 16:00

Marren:

Hallo, grappig dat we nu tegelijk op pad zijn.
    Fietsen is natuurlijk ook heel leuk maar we hebben het in het voorjaar veel gedaan, vind ik dan he :-)
    We zijn weer aan strand en zee toe nu het weer nog zo gn FRannkrijkoed is. Over een maand is het uit met de zeepret in Frankrijk.
    We hebben nu wifi op deze camping maar die Mac's zijn een uitkomst in het reizigersleven. Kopje koffie er bij of een ijsje.

Jullie ook veel plezier verder, au revoir!!

Marjan

• 31 Augustus 2014 - 16:03

Marren:

gn FRannkrijkoed, hiermee bedoel ik nu het weer in Frankrijk nog zo goed is, hahahha.
    Laptop toetsenbord liep vast, ouderwets gedoe ook maar mijn Ipad ontvangt hier niks.

see you

• 31 Augustus 2014 - 18:26

Jeaner:

Ben zelf pas terug uit Italie en mag ik alweer met jullie meekijken op reis in Frankrijk. Zo blijven we lekker op pad, heerlijk.

• 31 Augustus 2014 - 21:00

Henk En Cilia:

Wat leuk op deze manier je eten te scoren!
    Even geen gestres in die overvolle super!
    Wat op je pad komt ....dat eet je.
    Groetjes vanuit een wisselvallig Leeuwarden