Na-zomeren 3 - Reisverslag uit Aubusson-d'Auvergne, Frankrijk van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu Na-zomeren 3 - Reisverslag uit Aubusson-d'Auvergne, Frankrijk van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu

Na-zomeren 3

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Francien en Marcel

07 September 2014 | Frankrijk, Aubusson-d'Auvergne

Waarom fietsen langs het Canal du Midi? Gewoon om een beetje een plan te hebben en jullie lekker te maken. Wat doe je dan als allerlei mooie plekken op je route liggen? Dan blijf je daar en fiets je een rondje noord, oost, zuid en west en trekt weer verder. Zo verloopt onze nazomerreis momenteel. Wat hadden we het naar ons zin langs het canal de Bourgogne. In Autun verbleven we een nachtje om daarna door te reizen naar het zuiden. We komen aan in Beaulon ook weer aan een Canal Lateral en de Loire. Fietsen wederom alle kanten op en genieten van het buitenleven op een camperplek met alle voorzieningen inclusief electra en voor ons hollanders ook erg belangrijk: geheel gratis.
Als alle rondjes weer gefietst zijn, langs het canal en langs de rijzige vleeskoeien, trekken we weer zo’n 50 kilometer verder naar St. Pourcain sur Sioule en jullie raden het goed, de camper staat met de neus naar het riviertje de Sioule. Vissers staan tot aan hun liezen in het water te vissen. Deze keer nemen ze de vis ook mee en eten die op. In het Canal Lateral deden ze dat niet, daar werden aan het eind van de middag alle vissen weer uit het net terug geworpen in het water, hetgeen ik wel net zo sympathiek vind. Helaas hebben ze dan wel een gehavende lip, want ze krijgen echt geen gouden piercing van de visser.
Nog mooier is het aanschouwen van de bevers die langs de kant wal op en af gaan en stukjes heen en weer zwemmen. De rust is adembenemend. Fietsen wordt nu wat lastiger omdat we omringd zijn door behoorlijke bergen en daar zijn wij niet zo gek op. Het stadje St. Pourcain of is het een dorp staat vol met door kunstenaars vervaardigde fietsen maar wij zien daar het nut niet zo van in. Ook de plaatselijke VVV heeft geen routes in de buurt.
We brengen een bezoek aan de kerk die bij binnenkomst zo somber is dat ik geen behoefte voel om een kaarsje voor iedereen op te steken. Na een gang door het middenpad en links en rechts gekeken te hebben krijg ik toch zo’n behoefte aan licht dat ik toch maar tegen Marcel zeg dat we hier maar wel een kaarsje moeten aansteken, zo verlichten we de boel een beetje. Dat gaf ons een goed gevoel.

• 07 September 2014 - 14:17

Ton:

Wat een heerlijke vakantie verhalen, hebben jullie al wel een visje op de BBQ gelegd ?
    Ook wij fietsen nog altijd, zojuist 25 km afgelegd, heel fijn weer !

gr. Ton en Hannie

• 07 September 2014 - 22:41

Cilia En Henk:

We kunnen het niet meer aan om alleen maar jullie verslagen te lezen. Wij gaan ook maar weer on route en hopen net als jullie weer enorm te genieten. Over 13 nachtjes is het zo ver.
    Groetjes van Henk en Cilia

• 08 September 2014 - 10:17

Marren:

Volgens mij zijn wij ook langs die fietsen gereden. Op een rotonde in een dorpje. Ik dacht nog dat misschien de Tour de France er langs gekomen was.
    Jullie genieten dus ook van heerlijke ontspanning. Wij hebben ons stokbrood ontbijt net genuttigd, o.a. met vijgenjam. Dat is echt een Frans succes hoor, heerlijk.

Lekker relaxen verder :-)
    Marjan

• 08 September 2014 - 14:25

Marty3ie=n:

Ik geniet met jullie mee. Ga zelf de 28e ook weer op pad. Eerst wandelen in Frankrijk, naar Vezelay. Wie weet treffen we elkaar nog

• 08 September 2014 - 18:45

Rob:

Leuke verslagen, wij krijgen er ook weer zin in. Wonen in omgeving Cahors dus we hoeven niet zo ver te rijden voor te nazomeren.
    De fietsen in St Pourçain kan iets te maken hebben met de Tour de France. Die is daar 3 jaar geleden met een etappe gestart. En daar waren ze héél trots op!

Veel plezier verder, groet Rob