Portugal 4, inburgeren - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu Portugal 4, inburgeren - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu

Portugal 4, inburgeren

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Francien en Marcel

23 November 2018 | Portugal, Armação de Pêra

Lang geleden dat jullie wat gelezen hebben van ons verblijf in Portugal. Reden daarvan is dat wij heel druk zijn met het inburgeren en ik kan je verzekeren dat daar veel bij komt kijken.
Ik zal jullie een kijkje geven in onze bevindingen.
Het begint met het doen van boodschappen, natuurlijk in de lokale super de Pingo Doce daar leer je de producten kennen en zie je wat de autochtone bevolking in het wagentje legt. Ze zijn nooit te beroerd om je uitleg te geven over wat ze van de gekochte ingrediënten klaarmaken. Neem er de tijd voor, dat is les 1.
Les 2 volgt bij de kassa, neem ook daar de tijd want het is heel gewoon dat je daar de ziektes en de vorderingen van je kinderen etc. aan de cassiere vertelt, daarna worden nog ouderwetse betaalcheques ingevuld. Je staat zo 10 minuten te wachten voordat je voorgangster 1 boodschap heeft afgerekend.
Volgende les 3 is de dorpjes verkennen. Wat lopen wij Nederlanders altijd hard door de straten. De mensen hier nemen de tijd en doen iedere pas weloverwogen. Ouden van de dag lopen zelden achter een rollator, zij lopen gewoon hun eigen tempo. Een mooie wandelstok hoort er dan wel een beetje bij. Zie je wel een rollator dan is het toch vaak een buitenlander. Les die we daaruit getrokken hebben is ons tempo aanpassen. Het gaat ons redelijk goed af. Knik iedereen vriendelijk toe en blijf de taal-groet vaak herhalen. Zeg niet teveel want dan beginnen ze hele hoofdstukken aan je te vertellen.
Nog een 4e les geleerd bij de lokale kapper, ze sprak geen engels, beetje frans maar dat was eigenlijk gewoon portugees. Met wat handgebaren kon ik duidelijk maken dat er een stukje van mijn haar af moest. Ik zei: bob-line en zwaaide rond mijn hoofd. Ze begon te lachen en ze zei: OH Balloon!!! Juist ja, we kwamen er uit en er werd vakkundig geknipt. Bij het afrekenen bleek dat ik waarschijnlijk ja gezegd had tegen de aanschaf van een shampoo en wat flesjes haargroei-middel omdat ik nogal wat haar verlies. Je bent geen echte ingburgeraar als je dan stennis gaat maken. Dus bij thuiskomst even googelen en dan blijkt dat je het dubbele via internet moet betalen, dus ik was heel goedkoop uit. Nu maar hopen dat ik nog een dikke bos haar krijg.
Les 5 was een bezoek aan een huisarts, niet zeuren maar poetsen. Gauw alles bekeken en ik verliet de praktijk met een kuur prednison en antibiotica en moest bij de apotheek 14 euro afrekenen. Is dat in Nederland ook zo goedkoop of ben ik al ingeburgerd.
Les 6 gaan we ons paspoort inleveren? Nee, want aanstaande donderdag vliegen we voor een weekje naar huis om Sinterklaas te vieren met kinderen en kleinkinderen. Helaas kennen ze hier geen sinterklaas dus in de juiste stemming komen is moeilijk. Tijd om de inburgering even te staken.

• 23 November 2018 - 17:54

Jeanet:

Nou dat gaat jullie best goed af dat inburgeren haha. En daarbij de goede ‘dont worry be happy’ mentaliteit, en zo kun je het nog heel lamg volhouden daar. Leuk dat jullie even naar NL komen voor de Sint en de bijbehorende gezelligheid met jullie kinders en kleinkinders. Veel plezier alvast.

• 23 November 2018 - 17:57

Ilma:

Doen jullie goed: je aanpassen aan de locals. Dat is de echte manier van reizen. De taal leer je op deze wijze ook van zelf. Goede reis donderdag naar huis en ik zal Sinterklaas door geven dat jullie er aan komen. Groetjes, Ilma.

• 23 November 2018 - 18:05

Trijntsje :

Heerlijk dat jullie in de slow motion zijn.
    En heel leuk voor jullie om even terug te vliegen voor Sinterklaas.
    Geniet maar lekker zowel hier als in Nederland.

• 23 November 2018 - 18:35

Ton En Hannie:

Hallo Portugesos, zo te zien in nog steeds aangenaam weer . Op 31 dec vertrekken wij ook weer (Australië)
    wij vinden het hier veel te koud. Prettige sinterklaas en fijne verdere feestdagen

• 24 November 2018 - 00:54

Fred & Terry:

Dat is de beste manier om je aan te passen bij de locale mensen, jullie zullen nu wel goed Portuguese kunnen praten.
    Veel plezier met Sinterklaas doe hem de groeten van mij.

• 24 November 2018 - 05:12

Martien:

Je moet straks in NL wel kiezen of je vóór of tegen Zwarte Piet bent.

• 24 November 2018 - 06:14

Marren :

Op dit moment is het 2 graden buiten en 11 graden binnen dus we genieten van een kopje koffie met boterkoek in bed. Lekker warm:-)
    Het lijkt ons heerlijk allemaal dat in inburgeren van jullie.
    Wij zien in Spanje ook praktisch geen scootmobielen of rollators. Het zal ook met de heuvelachtigheid te maken hebben. In Benidorm is het natuurlijk een trend maar ook alleen onder de toeristen.
    Wij zijn ook al bezig met de komende reis. Het blijft nog bij praten maar zoals het er nu voor staat wordt het 1 maart.

Een heerlijk vooruitzicht!! We hopen dan een paar maanden in Spanje/Portugal in te burgeren.

Fijne Sinterklaas jullie en goede heen- en terugreis.

Adeus!!!

• 24 November 2018 - 09:43

Linie Wildenbeest:

Ach ja, waarom zou je je druk maken over wachttijden etc. Juist leuk want tijd genoeg, toch? Ik merk het hier ook weleens bij de kleinere winkels.
    Het zal straks weer even wennen zijn in NL maar je hebt daar toch het vooruitzicht terug te gaan naar wat aangenamer klimaat.
    Gezellige dagen en alvast een goede vlucht gewenst!
    groetjes vanaf Tenerife

• 24 November 2018 - 09:59

Marjo:

Wat een leuk en humoristisch reisverhaal weer. Zeer herkenbaar. Ik wens jullie een goede vlucht en een fijne sinterklaas en een leuke week met de kinderen. Het klimaat hier is wel even wennen voor jullie.

• 24 November 2018 - 11:51

Wil Schelling:

Jaaa, even strooien met kadootjes en dan snel weer terug, want het is hier best wel koud!

Groetejes Wil.

• 24 November 2018 - 14:34

Henkencili:

Zo te horen gaat het inburgeren jullie goed af!!Nu nog even Sinterklaas na reizen, feestje vieren, snel terug om de cursus af te maken! Goede vlucht en een gezellig Sinterklaasfeest!!Groetjes vanuit een koud Leeuwarden!!

• 24 November 2018 - 16:56

Bob:

Ik vind het super om jullie te volgen ,maar elke keer mijn adres door te geven snap ik niet. Heeft dat met mijn leeftijd te maken? Bel me als jullie in Nederland zijn. Vlieg voorzichtig

• 28 November 2018 - 13:40

Ellie :

Weer een leuk en herkenbaar verhaal. Heerlijk om in die pas mee te lopen en met de lokale een praatje van alledag. Ze weten dat je geen Portugees bent en willen dan wel weten waar je vandaan komt, neem ik aan. En dan maar hopen dat ze weten waar Nederland ligt, ha ha. Jullie gezellige Sinterklaasdagen met jullie kroost en dan weer lekker terug naar het zonnige zuiden. Groetjes Ellie.