Overwinteren 2015 08 - Reisverslag uit São Bartolomeu de Messines, Portugal van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu Overwinteren 2015 08 - Reisverslag uit São Bartolomeu de Messines, Portugal van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu

Overwinteren 2015 08

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Francien en Marcel

28 Januari 2015 | Portugal, São Bartolomeu de Messines

Weten jullie nog wat ik de vorige keer vertelde? Het wilde zwijn? Ik kan jullie nu vertellen dat ik er van gegeten heb. En het was heerlijk, vooral de combinatie met de kastanjes was geweldig. Het restaurant waar Andre tafels voor de campergasten reserveert ligt niet zo ver van de camperplek dus we zijn met de fiets er heen gegaan. Het is wel even wennen om 1 uur ’s middags een warme maaltijd te nuttigen. In Portugal is het zondags echt een familie gebeuren. In het restaurant waren dan ook de nodige lange tafels voor de grote families. Aan het eind van de maaltijd komt er een taart op tafel met kaarsjes en wordt er gezongen voor de meestal jarige opa of oma. Ik noem dat even buidelschudden bij die oudjes.
We hebben ook een dagje de camper gepakt en zijn naar Albufeira gereden voor inkopen en gas tanken. De kachel brandt ’s avonds en ’s morgens toch wel even, want de nachten zijn flink koud. We hadden zelfs even rijp in onze voortuin.
Het is overdag verder geweldig weer en de routes voor mooie wandelingen liggen klaar. Je hoeft het dus niet zelf te verzinnen, wel zo handig. Niet erg om zo verwend te worden, daarvoor zijn we hier, geen sneeuw ruimen, gewoon na de wandeling of fietstocht lekker in de stoel in de zon het boek pakken of wegdromen.
Wat is het leven toch simpel vanuit de camper. Je hebt niet veel nodig om een mooi leven te leiden. De omgeving hier werkt daar heel erg aan mee. De camperplaatsen aan de kust worden nu steeds drukker met de grijze duiven die na de feestdagen uit Nederland, Duitsland, Engeland, Zweden zijn vertrokken. We ontmoeten ook veel mensen die al veel eerder dan wij zijn vertrokken. Het blijft leuk en boeiend om reiservaringen met elkaar uit te wisselen.
Op de zigeunermarkt waar normaal campers staan was het gezellig druk en de geur van gebraden piripirikip vliegt je direct de neusgaten in. Dit keer heb ik me gestort op de vogels, konijnen, kippen en kalkoenen die je er kunt kopen. Ik was blij dat ik nog een gekooide kalkoen zag, was even bang dat er niet eentje meer rond zou lopen in Portugal na de feestdagen.
We houden van dit land.

• 28 Januari 2015 - 13:48

Henkencilia:

Wat fijn om te lezen hoe goed jullie het hebben!
    En wat zien jullie er stralend uit.
    We zitten hier weer met harde wind en regen.
    wij hopen zaterdag te vertrekken naar zonniger oorden!
    Groet van Henk en Cilia

• 28 Januari 2015 - 14:29

Martien:

Ik zit hier in hetzelfde zonnetje

• 28 Januari 2015 - 16:38

Bob:

Het is weer een heerlijk verhaal.Vandaag even naar Julianadorp gefietst.
    Lange onderbroek,daarover een gewone broek,daar over mijn skibroek,dikke jas,handschoenen en een
    warme muts over mijn oren.
    Wat een lekker tochtje. ha ha

• 29 Januari 2015 - 16:04

TON:

Hier in Bangkok, is het 30 graden, korte broek, dun shirt en sandalen. Het duurde een tijdje,(10,5 uur vliegen) maar dan heb je ook wat. Weliswaar geen wild zwijn met kastanjes, maar fried rice with chicken of krab voor 2 personen met een biertje voor Euro 4,50 is ook heel aantrekkelijk !
    Groet vanuit Bangkok, Ton en Hannie

• 31 Januari 2015 - 19:29

Hans En Heleen :

In het restaurant zag ik maar een paar grijze duiven......