Nazomeren 2016-05 - Reisverslag uit Decize, Frankrijk van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu Nazomeren 2016-05 - Reisverslag uit Decize, Frankrijk van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu

Nazomeren 2016-05

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Francien en Marcel

23 September 2016 | Frankrijk, Decize

Na Decize hebben we echt de smaak te pakken en besluiten het Canal de Nivernais vanuit de camperplek in Imphy uit te fietsen. Tomtom ingesteld en daar gaan we. Stom ding stuurt ons onder een viaduct door waarna de weg overgaat in fietspad en later bospad. Klotsende zenuwen want draaien is absoluut geen mogelijkheid meer. Maar we komen op de camperplek waar het vol staat met zigeuners dus doorrijden naar ons alternatief iets ten noorden van Nevers.
Ook van daaruit kunnen we nog ons plan voltooien. Helaas staat er in Fourchamboult een groot bord van de gemeente dat alles is gesloten.
Dan komt mijn laatste alternatief aan bod maar is het Canal de Nivernais niet meer in beeld en gaan we naar Saint Satur bij Sancerre. Dat lijkt me een toepasselijk oord want het is zo bekend van het boek: “Zadelpijn en ander damesleed”. Nou daar kan is zo langzamerhand ook een boek over schrijven. Hier treffen we het en kunnen we zelfs keuzes maken.
Gaan we het Canal de Loire doen of de Loire zelf. Niet zo moeilijk want het is prachtig weer en we doen dus beiden.
De omgeving is heel anders, ook de bewegwijzering is weer wennen, maar ik word wel moe van al die poppetjes op de weg die je de juiste richting aangeven. Ook al is er nergens een zijweg te bekennen de poppetjes blijven met een pijltje rechtdoor wijzen. Och de fransen hebben hun best gedaan om er een mooi fietsland van te maken.
Ze kennen alleen nog niet het fenomeen bankje voor de rust. Zelfs hier is het moeilijk om een kopje koffie te scoren. Vandaag zelfs 30 km gefietst voor de eerste stop met jawel, koffie. Dat is dan meteen ons keerpunt. We fietsten onder de nucleaire (stoom-)torens door en dan wil je wel trappen. Het dorp heet dan ook nog Belleville, hoe verzinnen ze het.
De reigers hebben nu plaats gemaakt voor heel veel kwikstaartjes langs het fietspad. In bosrijke omgeving ruik je de herfst al. En nee, mensen wij gaan niet naar Portugal, dat komt in januari weer aan bod. Overigens hebben we het hier naar de zin en is het een echte fietsvakantie.

• 23 September 2016 - 17:11

Francien En Marcel Van Rijswijk:

Foto's komen later.

• 23 September 2016 - 17:16

Jeanet:

Mooi hoor :) en ik fiets in gedachten gewoon stiekum met jullie mee. 30km zonder bankje trek ik helaas niet maar dat lost zich wel op. Veel plezier verder op reis!

• 23 September 2016 - 19:20

Ton:

Sancerre, daar kwam toch de lekkerste wijn ter wereld vandaan? of heb ik het mis ?
    gr Ton en Hannie

• 23 September 2016 - 19:39

Martien:

Tom Tom, Dom Dom

• 23 September 2016 - 20:29

Trinet:

Laat me een mooie Loire zien!!! Heb ik gemist....

• 23 September 2016 - 22:36

Cilia En Henk:

Hallo Francien en Marcel, zoals ik dit lees hebben jullie overal wel een oplossing voor gevonden en nu weer een mooie plek.
    Wij zitten al weer in het thuisritme, opruimen, schoonmaken, klusjes doen en op de kids passen.
    Jullie nog veel fiets en camperplezier.

• 24 September 2016 - 20:57

Linie Wildenbeest:

Heerlijk om jullie fietsverhalen te lezen.In onze " goede" tijd fietsten we ook veel en we hebben prachtige herinnerinneringen aan onze fietsreizen. Ben best wel jaloers...Geniet ervan lieve mensen!