NAZOMEREN 2016-04 - Reisverslag uit Decize, Frankrijk van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu NAZOMEREN 2016-04 - Reisverslag uit Decize, Frankrijk van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu

NAZOMEREN 2016-04

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Francien en Marcel

18 September 2016 | Frankrijk, Decize

Even een paar liedjes: “Zachtjes tikt de regen op ons camperdak” of “hoor de wind waait door de bomen” of voor de ouderen onder mijn lezers: “in ’t groene dal in ’t stille (Loire) dal”, genoeg om iets uit volle borst te zingen, maar nu even niet op de fiets. Het plenst dikke tranen uit de hemel. We zijn verwend met mooi heel warm nazomer-weer en zeiden al tegen elkaar, oh wat als het minder wordt?
Dan is het tijd om even dit blog verder aan te vullen. Het Canal du Nivernais hebben we bijna helemaal met de fiets bekeken. Het is 175 km lang heeft 116 sluizen en is gegraven in 1842. Vooral dat laatste vraagt om bewondering. Soms is het smal, dan weer breed en bij iedere sluis een huisje dat genummerd is. We fietsen dus niet op afstanden maar op de nummers van de huisjes. De meeste sluizen moet je zelf bedienen en er varen nog wat plezierjachten. Die doen gemiddeld veel kleinere afstanden dan wij op de fiets. Regelmatig komen we (de boot en de fiets) elkaar weer tegen waardoor het zwaaien uitbundiger wordt.
Onderweg zien we veel, zo schrok ik “ergens” want iets in de verte leek op een lijk aan een boom. Achteraf was het KUNST. Een mens in de eenzaamheid langs het Canal verzint wat om de dagen door te komen.
Wij hebben niet echt in de ruststand gestaan want iedere dag was er wel een uitdaging om weer verder te trappen. Zo zagen we de 16 sluizen vlak na elkaar waar op het fietspad de rode loper is uitgelegd. Ook misten we even het Canal daar waar het onder de grond verdween. Voor de boten is vaartechniek hier wel een voorwaarde, want het schijnt daar onder de grond heel erg smal te zijn. We blijven bofkonten met mooie plekken aan het Canal. Veel kilometers hoeven we niet te rijden om weer een goede plek te vinden om te overnachten, maar het is wel een reis met een hoog verhuisgehalte.
Nu staan we op een camping in Decize om het laatste stuk van het Canal te fietsen en een begin te maken met de Loire, maar we weten nog niet zo heel erg goed waarheen. Zit ons schijfje nu al vol? Zou zo maar kunnen. Het is na ruim een jaar toch weer wennen aan dit camper-leven.
Allemaal bedankt voor de leuke reacties, altijd leuk om te zien dat er mensen zijn die mee genieten.
Ik ga gewoon foto’s uitzoeken om jullie een idee te geven van ons huidige leven.

• 18 September 2016 - 14:43

Martien:

Bij waar dat bootje onder grond verdwijnt heb ik gelopen.

• 18 September 2016 - 16:54

Frederik:

Geniet er maar van, regen of geen regen dat hoort er bij.

• 18 September 2016 - 17:24

Hans :

Als het niet regent kun je niet bloggen. Het heeft hier aan het Lage Maggiore ook geregend, maar vandaag konden de fietsen er weer uit. Groeten en veel plezier nog.

• 18 September 2016 - 19:09

Schitterende foto's
    Met 2 punten verloren van George en alies

• 18 September 2016 - 21:52

Trinet:

Wat een leuke trip! Camperend, fietsend en etend: top!
    Waar je neus je toch kan brengen.
    Ga zo door en vertel!!

• 19 September 2016 - 13:24

Mar&Mar:

Schijfje vol? Kan toch niet. Ik hoop niet dat wij dat krijgen want we zijn ook al een hele tijd niet meer op reis geweest. Vorig najaar overgeslagen ivm oppassen en in het voorjaar "maar" 2 maanden.
    Gaan jullie niet door naar Portugal of Spanje?
    Alleen die rust lijkt ons al heerlijk, gewoon dom voor je uit zitten kijken, hahaha, de tijd aan jezelf!!

Mooie foto's
    Groetjes
    M&M

• 19 September 2016 - 16:51

Ton:

Marcel lijkt me heel geschikt als sluiswachter, hadden ze daarom de loper uitgelegd ?
    gr Ton en Hannie