Overwinteren 2015 07 - Reisverslag uit Vila Real de Santo António, Portugal van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu Overwinteren 2015 07 - Reisverslag uit Vila Real de Santo António, Portugal van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu

Overwinteren 2015 07

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Francien en Marcel

18 Januari 2015 | Portugal, Vila Real de Santo António

Op de dag van vertrek voel je altijd weer een nomaden-spanning. Waar komen we terecht. Op de NKC app had ik 3 camperplekken als favoriet ingevoerd. De eerste Motorhome Friends is vol, we worden er rondgeleid en krijgen veel bingo en bbq evenementen te horen. Wij zijn blij dat deze plek vol is zodat we met een gerust hart vriendelijk gedag kunnen zeggen. Op naar de volgende plek vlakbij Silves: Vacaria (dit voor de mensen die ons achterna reizen) deze plek ligt langs een drukke weg en een beetje ingeklemd tussen hoge bergen. We lunchen er en bellen Andre van Camperstop Messines of hij nog een plekje voor ons heeft. Wij kennen hem van heel lang geleden en willen wel eens kijken hoe het bij hem is. En ja hoor hij heeft plek genoeg en laten we nu bij aankomst over een slingerende zandweg aankomen bij een klein paradijsje.
Camperstop ligt verscholen in een geweldig afwisselend landschap. Een beekje kabbelt voor onze camper, de gasten die er zijn komen hier vaak en voor Andre is het de drukste tijd met overwinteraars. Ruime plaatsen, aarde donker, rust en natuurlijk de zon. We zijn geen goudzoekers maar soms komen er dingen op je pad die meer dan goud waard zijn.
Villa Kakelbont verdwijnt direct op de achtergrond en we zijn blij weer een geweldige woonplek gevonden te hebben.
De eerste dag nemen we rust en laten de omgeving op ons inwerken. De tweede dag is een wasdag en fietsen we naar Sao Bartolomeu de Messines waar de overdekte markt weer een goede plek is om voorraden in te slaan. De mannen staan altijd buiten bij elkaar en kletsen heel wat af. Vrouwen hebben de naam, maar mannen kunnen er ook wat van.
Bij de Chinees scoor ik een lekker dik met bont gevoerd vest-jasje. Ze zeggen dat het koud wordt en inderdaad valt er ’s avonds de eerste regen. Niet zo erg, de Portugezen vinden het fijn want het is al zo lang droog. Zondagmorgen vrezen wij het ergste, nog steeds regen en er is al 47mm gevallen, maar na de koffie wordt het prachtig weer. Een wandeling met routekaart dat is wat we willen gaan doen.
Hier op de camperplek is geen elektra, en onderweg zien we zelfs de waterleiding langs het pad liggen. Halverwege is een huis waar veel mensen buiten bezig zijn, en daar wil ik het mijne van weten. Ik loop het pad op en word vriendelijk ontvangen, Er is vanmorgen een zwijn geschoten en de hele familie is dat ding aan het ontleden. Zelfs kinderen werken mee om vlees van bot te scheiden, darmen leeg te drukken en alles te sorteren. Ik denk dat menig diepvriesje hier vanavond mee gevuld zal zijn? Of gaan ze het zouten? Wat jammer toch dat ik de taal niet spreek.
We blijven!!!

• 18 Januari 2015 - 16:54

Martien:

Heb de plek ook op campercontact bekeken. Lijkt me geweldig

• 18 Januari 2015 - 17:27

Marren:

Ooit waren de eigenaren van de camperstop zelf op reis en volgenden wij hun blog Frandre.waarbenjij.nu. Hij kon heel leuk en inderhoudend schrijven. Had inderdaad ergens gelezen dat ze nu een eigen camperplek waren begonnen.
    We hadden het daar ook graag een keer uitgeprobeerd met onze caravan maar geen elektriciteit is voor ons niet mogelijk.

Jullie weer lekker avonturieren!

Groetjes
    Marjan

• 18 Januari 2015 - 17:43

Bob:

Wat zou ik graag een stukje vlees willen hebben.Of kan ik het beter bij de slager halen?

Veel plezier

• 18 Januari 2015 - 17:49

Trinet:

Hoeveel mazzel kun je soms hebben. Weer een hele mooie stopplaats voor jullie. En als extraatje een gevild zwijn kunnen bewonderen. Na Villa Kakelbont met je neus in de darmen belanden: kan het nog gekker worden? Vast wel.
    Ik lees deze mooie en bijzondere ervaringen met veel plezier!

• 18 Januari 2015 - 18:02

Ilma:

Ik ruik het hier: een beetje te veel voor mij! Geniet van mooi weer!

• 18 Januari 2015 - 19:16

Wilfri:

• 19 Januari 2015 - 09:54

Marjo:

Wat leuk dat jullie daar staan. Willen jullie van mij s.v.p. de groeten doen aan Andre en Franka en veel succes wensen met hun camping?
    Nog veel reisplezier.

• 19 Januari 2015 - 21:06

Ton:

Wat een heerlijke verhalen en wat maken jullie weer veel mee. Ik zou graag zien dat Marcel een wild zwijn schoot en daarna BBQ klaar gaat maken met foto's en al natuurlijk ! Is dat mogelijk ?
    Wij kiezen op 28 januari voor Thailand en zoeken dan de echte warmte op, 13 maart weer terug.
    Groet Ton en Hannie.

• 21 Januari 2015 - 18:51

John Cross:

We tried Vacaria as well after leaving Silves and it was full also . Dont know if we would have stayed as it was very crowded . We would have done our washing there . We have stayed at your camp last year and found it wonderful . The owner could not have been more helpful .We have moved onto the Alentejo area and it is 2/3 degrees colder !. Good luck to you both xx