Overwinteren 2015 02 - Reisverslag uit Vila Real de Santo António, Portugal van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu Overwinteren 2015 02 - Reisverslag uit Vila Real de Santo António, Portugal van Francien en Marcel Rijswijk - WaarBenJij.nu

Overwinteren 2015 02

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Francien en Marcel

21 December 2014 | Portugal, Vila Real de Santo António

Ja hoor wij zijn in Portugal. Even bedenken hoe we dit keer door Portugal gaan reizen. Het besluit is onderweg met vooral veel nattigheid en kou snel genomen, we gaan zo zuidelijk mogelijk. Daar zijn we nu in de Algarve. Een streek die we vaak als te toeristisch bestempelen maar voor het mooie weer moet je daar wel zijn. Onze reis ging voorspoedig alhoewel die te boek zal staan als een mistige reis. We reden gemiddeld een dikke 400 kilometer per dag hetgeen goed te doen was. Eenmaal op een plek doe je vanwege de kou niet zoveel. Dus hoef je ook niet vroeg ergens te zijn. We drukken zo ook de stookkosten door te blijven rijden. Flauw nietwaar?
De laatste stop was in Caceres en daar waren we weer wel bijtijds waardoor Marcel lekker de camper kon wassen. Wat ziet zo'n ding er uit na een paar dagen rijden. Hij was echt wel schoon toen we vertrokken.
De volgende dag een en al mist en deed de verlichting het niet, alleen groot licht nog af en toe. Gelukkig was er vlakbij de camperplaats een garage met twee ontzettend aardige monteurs die af en toe achter de computer verdwenen om alle mogelijkheden te onderzoeken. Reparatie zou een dag gaan duren. Tijd dus om al mijn charmes in de strijd te werpen en de heren hier en daar een schouderklopje, knipoog of aai over de rug te geven. Marcel had intussen iemand op straat gevonden die Engels sprak. Met deze tolk (wij spreken te weinig Spaans) kwamen we er helemaal uit. Wij moesten maar even een wandeling gaan maken en intussen zouden zij hun best gaan doen. Alles in de camper werd gesloopt, stuur er af, leidingen los, motorkap open en de zekeringen er uit en er weer in. Wat een troosteloze vroege morgen, bitter koud, regen, wind en daar liepen wij met de ziel onder onze arm. Alles nog dicht en geen kroeg open en maar hopen dat alles goed zou komen.
Het kwam goed zodat we toch nog de laatste dag konden gaan reizen. Via Sevilla over de hoogvlakte weer door de mist bereikten we Vila Real do St. Antonio.
Daar staan we nu met de neus naar de rivier de Guadiana, vlakbij de monding naar de zee.
We kennen de plaats en besluiten voorlopig hier te blijven om Kerst te vieren. De zon schijnt, het horloge staat een uurtje terug, kerstmuiek klinkt door het dorp en het eerste terrasje hebben we al gehad. Nu wordt het tijd om eens lekker uit te rusten, het boek te pakken, een breiwerkje op te zetten, een uiltje te knappen, kortom GENIETEN.
We hebbe de camper in kerstster gebracht met een stalletje wat hier door de lokale bevolking van schelpen gemaakt is. Een kaarsje er voor en dan is voor ons de sfeer al goed.
Ook zonder kerstboom en kerstkaarten gaan we het feest vieren. Al mijn volgers en trouwe lezers wens ik vanuit een zonnig Portugal heel goede feestdagen en een gezond en liefdevol 2015 toe. Helaas ontbreken de foto's omdat mijn MacBook niet doet wat ik wil. Tot de volgende keer.

• 21 December 2014 - 18:01

Marren:

Hola overwinteraars!

Vanuit een nat Nederland wensen wij jullie een hele fijne kersttijd en een gezond en avontuurlijk 2015.

De Algarve is net zo toeristisch als je het zelf wil. Wij hebben daar altijd heerlijk gewandeld en ons, zo heel nu en dan, in de toeristische omgeving laten zien.
    Het is wel een prachtig gebied met de rotskusten en lange stranden.

Have fun!!
    Kerstgroeten van